четвер, 6 лютого 2020 р.

5 клас. Українська мова


Тема. Позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь, і, є, ю, я.

Пригадайте!
1.В українській мові м’якість приголосних на письмі позначають літерами… я, ю, є, і, ь.
2. Літери я, ю, є можуть позначати по два звуки  (я – [й а] , ю – [й у], є – [й е]).
3. Коли літери я, ю, є можуть позначати на письмі голосні звуки і які? (Літери я, ю, є можуть позначати на письмі голосні звуки [а], [у], [е], що стоять після м’яких приголосних).
4. Як у звуковому записі позначаємо м’якість та пом’якшення приголосних? (М’якість – скісна риска [' ], пом’якшеність – знак [’] ).
5. Чи вживається м’який знак у звуковому записі? (Ні).
6. Чи можуть літери ь, і, я, ю, є передавати на письмі м’якість відразу двох приголосних. Відповідь проілюструйте на прикладах (Так).

Виконайте вправи.
1.     Переписати  прислів’я, вставляючи, де треба, м’який знак.
У чужій сторон…ці не так світить сонце. Що буде, те буде, а козак пан…щини робить не буде. Чим мен…ший начал…ник, тим товщі щоки надимає. Мен…ше слів, а біл…ше діла. Добре там живет…ся, де гуртом сієт…ся і жнет…ся. Полохливий заєц… і пен…ка боїться. Не кажи – невмію, а кажи – навчус… . Чистен…кі вікон…ця сміют…ся до сон…ця. Приший, мамо, до спіднички мені по кишен…ці, а у кожну поклади горіхів по жмен…ці. (Народна творчість)

   2. Прочитати текст. Виписати слова з м’якими приголосними, підкреслити орфограми. Виконати фонетичний розбір виділеного слова.
    Недалеко од Керелівки стоїть маленьке село Комарівка. Дорога в село йде з такої крутої гори, що, їдучи, треба вставать з воза, щоб не перекинутись. Під самою горою блищить ставок. Коло ставка гребля, обсаджена вербами.

3.     Записати слова з м’якими приголосними у 3 колонки.  І-ша колонка – м’якість передається ь,  ІІ-га колонка - м’якість передається і,  ІІІ-тя колонка – я, ю, є.
Брунька, білий, безодня, учень, близнята, березень, вечеря, довідка, життєвий, люк, жаль, літній, побачення.

Немає коментарів:

Дописати коментар