Тема. Другорядні члени речення: додаток, означення,
обставина.
Пояснення !
Другорядними називаються члени речення, що пояснюють головні
або інші другорядні члени й
синтаксично залежать від пояснювальних слів. Другорядні
члени речення поділяються на означення, додатки та обставини. Щоб правильно визначити другорядні члени
речення, питання до них слід ставити спочатку від головних членів, а потім від
відомих другорядних.
Опрацюйте
таблицю .
Другорядні члени речення
Додаток
|
Означення
|
Обставина
|
Означає
предмет
|
Вказує
на ознаку предмета
|
Вказує
на ознаку дії (місце, час, причину, мету, спосіб)
|
Питання
|
||
Кого?
чого?
кому?
чому?
кого?
що?
ким?
чим?
на
(у) кому? на (у) чому?
|
Який?
чий?
котрий?
|
Де?
куди? звідки? коли? чому? як з якою метою?
|
Підкреслення
|
||
|
|
|
(пунктирна
лінія)
|
(хвиляста
лінія)
|
(риска
– крапка)
|
Приклади
|
||
Я
милуюся (чим?) калиною.
|
Ми
народилися у прекрасному (якому?) селі Червоноіванівка.
|
Наша
родина зібралася (де? ) на дачі.
|
Речення, які складаються тільки з головних
членів (граматичної основи), називаються непоширеними. Наприклад:
Україна співає. Родина
виховує. Село процвітає.
Речення, у яких, крім головних членів, є інші члени речення, називають поширеними. Наприклад: Мамина пісня у серці бринить. Знайому пісню
вітерець співав про Україну.
1.
Вправа.
Перепишіть. Підкресліть головні та другорядні члени
речення.
У лісі
дихнуло приємним холодком. Батько з сином зупинилися. Високо в небі курликали
журавлі. Вони летіли у теплі краї. Весною птахи повернуться в свої рідні
домівки.
2. Редагування.
Прочитайте текст, у
якому вже підкреслені члени речення, але він зіпсований неправильним їх визначенням.
Ви повинні записати речення , підкреслити
всі члени речення, виправивши помилки !!!
Моя Батьківщина
– Україна.
Я люблю її безмежні, красиві, неосяжні простори. Україна – завжди
прекрасна. Вона живе в моєму серці, звучить рідною піснею і заворожує силою слова.
3.
Вправа.
Завдання: запишіть речення, підкресліть окремі члени речення.
1)
Підкресліть означення:
Добре насіння посієш
– збереш багато врожаю.
2)
Підкресліть підмет:
Діло майстра
боїться.
3)
Підкресліть присудок:
Добро роби завжди.
4)
Підкресліть обставину:
Зробив діло – гуляй сміло.
Підсумуємо !
1.
Які другорядні члени ми вивчили?
2.
На які питання вони відповідають?
3.
Як підкреслюються в реченні?
Автор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалити