Тема. Числівник: значення, морфологічні ознаки,
синтаксична роль.
Сьогодні ми починаємо вивчати нову частину мови — числівник. Числівники за
своїм походженням тісно зв’язані з іменниками і прикметниками. Але в процесі
історичного розвитку мови вони втратили граматичні ознаки, властиві іменникам і
прикметникам, і перетворилися на абстрактні найменування числових понять.
Опрацюйте теоретичний матеріал.
Числівник — самостійна частина
мови, що означає число, кількість предметів, їх порядок при лічбі й відповідає
на питання скільки? котрий?
За значенням і морфологічними ознаками числівники поділяються на кількісні
та порядкові.
Кількісні означають число або
кількість предметів і відповідають на питання скільки? Вони поділяються на такі
розряди за значенням:
1) власне кількісні, що означають
цілі числа: три, п’ятнадцять, сімсот;
2) дробові, що позначають
частини предмета: дві п’ятих;
3) збірні, що позначають
певну кількість предметів як одне ціле: семеро, одинадцятеро;
4) неозначено-кількісні, які
називають приблизну кількість предметів: багато, кільканадцять.
Порядкові числівники означають
порядок предметів при лічбі і відповідають на питання котрий? Наприклад:
восьмий, сорок перший, п’ятисотий.
Вправа 1.
Завдання: записати числівники у дві колонки: в першу — кількісні, в другу —
порядкові.
Двадцять п’ять, п’ять восьмих,
сімнадцятий, шестеро, четвертого, сто, три дев’ятих, одинадцятеро, дев’ятий,
вісімдесят, семисотий, чотириста, тринадцятий, сімсот, кільканадцять.
Кількісні
числівники не мають роду і числа, але змінюються за відмінками: двома річками,
п’ятьма олівцями.
Порядкові числівники змінюються за родами, числами й відмінками: сьомий
клас, сьома година, сьоме вікно, сьомими класами.
Вправа
2.
Завдання: записати подані сполучення словами; вказати числівники кількісні
та порядкові.
100 років, 22 кілометри, 500
учасник, 5-го дня, 45 зошитів, 30-й метр, 6-та година, 14 учнів.
Вправа 3.
Завдання: визначити, якими членами речення виступають числівники,
підкресліть.
Двічі по вісім — шістнадцять.
Краще десятьом роздати, як в одного просити. (Нар. тв.) За двадцять кроків од
хати росла груша. (І. Нечуй-Левицький) Переможцями стали учні шостого класу.
Вправа 4.
Завдання:
поставити питання до поданих слів, щоб відрізнити числівники від інших частин
мови. Визначити, до яких частин мови належать ці слова (усно).
П’ять, п’ятірка, п’ятеро, одна п’ята, уп’яте, сто, сотня, сотий, усоте,
одна сота, подвійний, по-друге, другий, подвоїти, двійка, два, двоє.
Опрацюйте § 37, дайте
відповіді на питання.
— Що називається числівником?
— На які розряди за значенням
поділяються числівники?
— На які розряди поділяються
кількісні числівники?
— Яким членом речення можуть бути
числівники?
— Як відрізнити числівник від
інших частин мови з числовим значенням?
Завдання 1Кількісні:чотириста, четвертого,вісімдесят,шестеро,п'ять восьмих,одинадцятеро,три дев'ятих. 2Порядкові:семисотий,сімнадцятий,сімсот,сто,п'ять,дев'ятий,тринадцятий.
ВідповістиВидалитиЗавдання 2Кількісні: чотирнадцять учнів,шоста година,сто років,сорок п'ять зошитів.Порядкові: пятсотий учасник, тринадцятий метр, двадцять два кілометри.
ВідповістиВидалитиЗавдання 3 Числівники:(двічі по вісім-шіснадцять)(десятьом)(за двадцять кроків).
ВідповістиВидалити