Пригадайте!
1. Що ж називається звертанням?
2.Які ж розділові знаки ставляться при
звертанні?
3. Як вимовляється звертання?
Перегляньте відео за посиланням!
Нагадую !
На відміну від російської мови в українській існує КЛИЧНИЙ
відмінок. Саме він уживається при звертанні і називає особу, до якої
звертаються.
В
українській мові форму кличного відмінка мають:
- імена (Оксано, Маріє, Дмитрику);
- назви людей (батьку, брате, сусіде, козаче);
- назви тварин (вовчику, коню, лисичко);
- назви явищ природи (гаю, земле, зоре).
Риторичне звертання – це звертання, яке
не має на меті буквальний контакт з особою чи явищем, до якого звертаються. Воно
не розраховане на відповідь, бо в ролі об’єкта виступають назви явищ природи,
імена історичних осіб, абстрактних та конкретних понять з метою одухотворення
їх.
Мета риторичного
звертання – привернути увагу читача до тієї особи чи явища, до яких звертається
автор. Мовець, адресуючи риторичне звертання самому собі, ставить за
мету не спілкування з особою, до якої звертається, а виявляє свій душевний
стан, думки, почуття тощо.
Ой зозуле, зозуленько, нащо ти кувала?
О земле рідна, що без тебе я? – як
підсилювальні частки.
Виконайте вправи.
1. Перебудуйте речення так, щоб
виділені слова виступали в ролі звертань. Складіть схеми речень із звертаннями.
Сергій не втрачав віри в себе і не
піддавався розпачу. Учні не повинні
відповідати образою на образу. Школярі
повинні пам’ятати, що шкільні проблеми можна розв’язати.
2. Лінгвістичне
конструювання
Перебудуйте речення так, щоб
підмети стали звертаннями, запишіть. Поясніть уживання розділових знаків.
Народ зумів уберегти від забуття пісню і думу, нашу історію і волелюбний
дух. Школярі оберігають кращі традиції минулого й вивчають історію рідного
краю.
3. Творче
моделювання
До кожної
схеми доберіть речення, яке їй відповідає. Запишіть. Поясніть пунктуацію.
1. O, ______ . (?!)
2. ____, O , ____ . (?!)
3. ______ , O . (?!)
4. O ! ____ . (?!)
Моя Україно! Як я тебе любив! Твої луги, твої
степи розлогі…
Україно, я для тебе на світі живу.
Вшануйте, друзі, рідну річ, назвіте голосно
своєю та розженіте над землею непереможну, темну ніч! Ти у світі одна, Батьківщино моя.
Опрацюйте § 40, виконайте
вправу 473.
28.04.2020.Тема. Вставні слова, виділення їх на письмі комами.
Вправа на повторення (виписати звертання).
1) Мово, ти море, у якому немає дна і берегів.
2) Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема.
3) Рідне слово, я п'ю тебе із мудрості народу.
4) Мово, яка ти багатоманітна і невичерпна.
5) Українці, змалечку вивчайте рідну мову!
6) Горнусь до тебе, Україно.
7) Мужай, прекрасна наша мово, серед прекрасних братніх мов.
Вставне слово — це слово (або словосполучення), що входить до складу речення, але
не є членом речення. Як правило, виражає ставлення мовця до висловлювання, дає
відомості про джерело повідомлення .
Вставні слова збагачують наше мовлення. Тому вони вживаються дуже часто як
у художній літературі, так і в розмовній мові.
Уважно
перегляньте відеоурок за посиланням !!! https://www.youtube.com/watch?v=zwlG-aOOzm4
Виконайте
запропоновані завдання !!!
Робота з підручником.
Опрацюйте § 41, виконайте вправу 483.
Запам’ятайте !!!
- Залежно від
змісту речення слова МОЖЕ, ПРАВДА, КАЖУТЬ,
ВИДНО, ЗДАЄТЬСЯ, НА ЩАСТЯ та деякі інші можуть бути або не бути вставними словами.
Щоб переконатися, що слово є вставним, спробуйте вилучити його з речення. Якщо
при цьому речення не втратить первинного змісту, то слово є вставним.
1)
Подаруйте квіти на щастя. – На щастя, дощу сьогодні не було.
2)
З берега видно далеко. – Сьогодні, видно, буде сніг.
3)
В народі кажуть: «Життя прожити – не поле перейти». – За допомогою книжок,
кажуть, ми поповнюємо свої знання.
-
Вставні слова
не є членами речення. На письмі вставні слова виділяються комами.
Немає коментарів:
Дописати коментар