29.04.2020. Тема. Степан
Руданський. «Запорожці у короля». Висміювання моральних вад, негативних рис характеру, авторська симпатія до
простої людини.
Про сміливість, кмітливість, дотепність козаків, їхнє
почуття гумору ходили легенди. Чого варті хоча б ті прізвища-прізвиська, які
вони давали новоприбулим: Непийвода, Неїжко, Недайкаша, Неїжборщ, Нагнибіда,
Паливода, Перебийніс, Убийвовк, Куйбіда, Несвятипаска, Задуйвітер та ін.
Народні перекази розповідають про те, як
запорожці вміли давати відсіч тим, хто ставився до них із пихою, хотів
принизити, посміятися з них, хай це був навіть сам король чи його вельможі.
Мабуть, саме на таких переказах і будував співомовки С. Руданський.
Словникова робота (запишіть у зошити).
Жупани — верхній одяг, оздоблений хутром, був поширений
серед заможного козацтва та польської шляхти.
Кармазиновий — з дорогого старовинного темно-червоного сукна.
Храбренні — хоробрі.
Ляхи — поляки.
Щільник меду — лист, утворений чашечками з воску; бджоли та оси
роблять його для зберігання меду.
Виразно прочитайте співомовку "Запорожці у
короля".
— Як король зустрів козаків?
— Зачитайте рядки, в яких описано зовнішність
козаків. Яким ви побачили запорожців?
— Чому ляхи, побачивши довгі вуса козаків,
вирішили нагодувати гостей сметаною?
— Як виявили винахідливість козаки, щоб запобігти
насмішкам з боку ляхів?
— Чи імпонує вам така риса вдачі козаків? Чому?
— Чого вчить нас ця співомовка?
Ідейно-художній
аналіз співомовки «Запорожці у
короля»(запишіть у зошити).
Тема: зображення приїзду козаків до польського
короля, їх шаноблива зустріч.
Ідея: возвеличення мужності, кмітливості
козаків, вміння бути дипломатичними.
Основна думка: у
подібній ситуації поважають і цінують тих (козаків), кого побоюються.
Композиція.
Експозиція:
приїзд запорожців до короля.
Зав’язка: здивування
ляхів зовнішністю козаків, зокрема їх довгими вусами. Кульмінація:
ляхи намагалися посміятися над козаками та їх вусами, пригостивши їх сметаною.
Розв’язка:
козаки попросили короля спробувати запропоновану ним сметану.
Виконати тестові та творчі завдання. Надіслати на
електронну адресу (antoninalasenko32@gmail.com)
«Запорожці у короля»
1. Запорожцям, які приїхали до короля, було
запропоновано:
а) зняти верхній одяг;
б) присісти;
в) відвідати смачної справи.
а) зняти верхній одяг;
б) присісти;
в) відвідати смачної справи.
2. Описуючи зовнішність козаків, С. Руданський не
зазначив про:
а) жупани;
б) зброю;
в) вуса.
а) жупани;
б) зброю;
в) вуса.
3. Що здивувало ляхів у козаків?
а) Довгі вуса;
б) кучеряве волосся;
в) великі зуби.
а) Довгі вуса;
б) кучеряве волосся;
в) великі зуби.
4. Чим господарі вирішили нагодувати козаків?
а) Варениками з вишнями;
б) смачними пиріжками;
в) сметаною.
а) Варениками з вишнями;
б) смачними пиріжками;
в) сметаною.
5. Як зреагували козаки на перше пригощання ляхів?
а) Відмовилися, бо були ситими;
б) були дуже здивованими гостинністю господарів;
в) попросили замінити одну страву іншою.
а) Відмовилися, бо були ситими;
б) були дуже здивованими гостинністю господарів;
в) попросили замінити одну страву іншою.
6. Через що козаки «вуса прездорові вгору й
завертіли»?
а) наїлися меду;
б) були дуже здивовані увагою ляхів;
в) хвалилися ними.
а) наїлися меду;
б) були дуже здивовані увагою ляхів;
в) хвалилися ними.
7. Скласти асоціативне гроно для
характеристики запорожців.
8. Скласти
сенкан «Запорожці»
Немає коментарів:
Дописати коментар