вівторок, 14 квітня 2020 р.

6 клас. Українська література


15.04.2020.   Тема. Леонід Глібов − визначний український байкар, поет. Побудова байки. Байка «Щука».
ТЛ: байка (повторення), алегорія, мораль.


- Давайте пригадаємо, яких українських та зарубіжних письменників-гумористів ви знаєте? (Езоп, І. Крилов, Г. Сковорода, Є. Гребінка, Л. Глібов)

 


Леонід Іванович Глібов, великий український поет і байкар, народився в с. Веселий Поділ на Полтавщині у 1827 році. Дитинство Льолика, так називали хлопця в родині, минуло в селі Горбах Кременчуцького району. Батько працював управителем маєтку поміщиків Родзянків. Від матері – освіченої людини – навчився грамоти. Навчався він у Полтавській гімназії, потім у Ніжинському ліцеї. Саме у Полтавській гімназії майбутній поет написав свій перший вірш „Сон”, в якому виразив свою тугу за рідною оселею. Цікаво, що знаменитий байкар і поет почав писати вірші ще в 14 років.  Згодом у зошиті гімназиста Глібова назбиралося кілька десятків віршів російською мовою. Незабаром з’являються і байки „Вовк і Кіт”, „Лебідь, Щука й Рак”, „Жаба і Віл” та багато інших. У його творчому доробку 107 байок!
Справжнє творче горіння повернулося до Глібова наприкінці життя. За останні чотири роки Глібов написав понад 50 творів для дітей. Вони друкувалися під псевдонімом Дідусь Кенар. Корені цього імені криються в дитинстві Льолика: батько купив йому співочу пташку – канарку (кенара), спів якого слухала чи не вся вулиця. Згодом це слово стало прізвиськом батька, а згодом сподобалося синові.


Байка складається з двох частин:
 1) зображення подій чи розповіді про них і
2) повчання (мораль), яке містить у собі поради, напучення.

Жанр байки заснований на алегоричності, тобто двоплановому зображенні.
Алегорія — художній прийом іносказання, зображення людських
рис і характерів за допомогою образів тварин, предметів, рослин, явищ природи та людського життя.

Iнтерактивна вправа.
Виходячи з того, що основна ознака байки — це алегоричність, запишіть парами вади людського характеру та назви тварин, що їх уособлюють.
Осел                      неуважність
Вовк                       непосидючість
Мавпа                     боягузтво
Заєць                      неповороткість
Лисиця                    хижість
Ведмідь                  хитрість
 Слон                   дурість, нерозумність
Ґава                         упертість
Уважно прочитайте байку «Щука».
Але для початку давайте з’ясуємо, а яка ж насправді ця риба в природі?
Щука – це риба-хижак, яка живиться іншими, меншими рибами, жабами, навіть пташенятами. Плаває дуже швидко.
Як бачимо, щука може уособлювати хижість, зажерливість.
1. Що вам відомо про суд як законодавчий орган влади?
2. Яка шкода була заподіяна Щукою мешканцям ставка?
3. Яких зусиль було докладено для того, щоб спіймати Щуку? Як про це сказано у творі?
4. Про що свідчить опис суддів? Власні думки обґрунтуйте.
5. Хто були судді? Як характеризує їх автор? Знайдіть у тексті
опис дій суддів, що підтверджує авторську характеристику.
6. За що дорікали Лисиці стосовно її таємного зв’язку із Щукою?
7. Які типові риси характеру втілює Лисиця? Чи засуджуєш ти їх?
8.  Охарактеризуй Щуку. Яка деталь у байці засвідчує, що вона не без гріха (зверни увагу: за руку, як кажуть, її ніхто не спіймав — у тексті перед звинуваченням ужито слово «буцімби»)?
9. Чого нас учить ця байка? Чим вона актуальна на сьогодні?
Знайти у творі розповідь і мораль.


Немає коментарів:

Дописати коментар