08.04.2020. Тема. Другорядні
члени речення (практично).
Пригадуємо та
повторюємо вивчене!!!
Крім головних членів у реченні є ще й другорядні.
До другорядних членів речення належать: додаток, означення і обставина.
Додаток – це другорядний член речення, який означає предмет і відповідає на питання
непрямих відмінків (всіх, крім називного). В реченні додаток найчастіше
виражається іменником і займенником. Підкреслюється пунктирною лінією. _ _ _ _
_ Мати кличе сина. (Хто?) Мати (що робить?) кличе (кого?) сина.
Виконайте вправи (в зошиті).
1. .
Доповніть речення додатком.
Він грав (на чому?)…. .
Хлопчина хотів допомогти (кому?)…. .
Батько купив (кому?)… (що?)… .
У (кого?)… був поганий настрій.
Учні прикрашали свій клас (чим?)…. .
2. Із
запропонованих речень випишіть додатки, визначте відмінки.
1. Людина завжди поважала землю.
2. Необхідно поважати своїх батьків.
3. Працю завжди вважали святим обов’язком.
4. Учитель показував учням нові гімнастичні вправи.
5. Кохаю край наш дорогий.
6. Вітчизні хочу я своїй зрости чудовим сином (В.
Коломієць)
Наприклад:
Землю (що?) - З.в.
Означення – це другорядний член речення, який вказує на ознаку предмета і відповідає
на питання який? чий? котрий? Означення в реченні найчастіше виражається
прикметником, а також займенником
Старий густий ліс розрісся за селом. Ліс (який?) старий,
густий.
Виконайте вправу.
Запишіть речення, вставляючи на місці крапок означення.
1. Відрум’яніли в садах …. яблука.
2. Повіяли …. вітри і принесли на своїх крилах ….
пісні.
3. Гуляли в сивих ущелинах … вітри.
4. Із заходу насувалися …. хмари.
5. Затихли … звуки.
6. Вже підкрадається … осінь.
Наприклад:
1. Відрум’яніли в садах стиглі яблука.
Обставина – це другорядний член речення, що означає різні ознаку дії (місце, час,
причину, мету, спосіб або ступінь дії) і відповідає на питання як? де? коли?
куди? звідки? чому? з якою метою? Обставини найчастіше у реченні виражаються
прислівниками або іменниками у непрямих відмінках з прийменниками._ . _ . _ . _
. _
Опівночі земля стугоніли. Земля стугоніла (коли?)
опівночі.
Діти дружно співали пісні. Діти співали (як?) дружно.
Вправа
Запишіть речення, на місці крапок вставте
обставини, що відповідають на вказані питання
Березень підкрався (як?) ….
Якось (коли?) …. дмухнув теплий вологий вітер.
Цілу ніч він шумів голим гіллям (де?) … .
(Коли?) … почався рясний дощ.
(Коли?) … ночі довшають .
Дітям стало (як?) … .
Наприклад:
Березень підкрався (як?) несподівано.
Якось (коли?) вночі дмухнув теплий вологий вітер.
Опрацюйте
теоретичний матеріал у підручнику.
1. Назвіть другорядні члени речення…
2. Додаток - це ….
3. Означення - це …..
4. Обставина - це ….
Вправа
Спишіть, підкресліть усі члени речення.
Сонце сховалось у вітах дерев.
Славко грізно вимахував шаблюкою (Н. Бічуя).
Увечері батько починає грати… (Л. Бас).
Веселе сонечко сховалось в веселих хмарах весняних
(Т. Шевченко).
Ясне сонце почало підніматись десь за лісом (П.
Мирний).
Довкола стирчали лише голі скелі (Т. Білецька).
Щебечуть солов’ї по молодих садках (О. Довженко)
Доброго ранку, Антоніно Миколаївно. Це ж завдання для 5 класу? Ми правильно зрозуміли?
ВідповістиВидалити