четвер, 25 березня 2021 р.

5 клас. Українська література

 26.03.2021. Тема. Позакласне читання. Є.Гуцало «Зірка», «Чарівники», «Журавлі високі пролітають…»

 Презентация на тему: "ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО УРОКУ Підготувала Цируль Ганна  Олександрівна вчителька української мови та літератури Півнянської ЗОШ І –  ІІІ ступенів 7 клас. Українська.". Скачать бесплатно и без регистрации.

«Рідна земля мого дитинства,— згадує Є. Гуцало в автобіо­графії,— це і джерело поезії, джерело ліричного настрою, який для мене дуже суттєвий, дуже дорогий — і в віршах, і в прозі. Тут, на Поділлі, народилася і зміцніла любов до рідного українського слова, до народної пісні, до фольклору... Звідси, з Поділля, витоки як моєї свідомості, так і мало не всіх моїх творів...»

Сьогодні на уроці ми познайомимось з ліричними творами «Зір­ка», «Чарівники», «Журавлі високі пролітають...»

    Виразно прочитайте вірш «Зірка».

ЗІРКА

Із коромислом по воду

аж до моря зірка ходить.

Коли зірка йде по воду —

весело сміється,

Коли зірка йде з водою —

срібло з відер ллється.

Срібна зірка йде з водою,

срібні в зірки руки,

ллється чисте срібло з відер

на ліси та луки.

Ллється чисте срібло з відер

на маки й калину,

на заквітчану у місяць

срібну Україну.

      Словникова робота

Коромисло — зігнута палиця, що кладеться на плече, за допомогою якої носили відра з водою.

     Художні засоби: (запишіть)

 

зірка ходить

 

срібні руки

 

зірка йде по воду

 

чисте срібло

Метафори

весело сміється

Епітети

заквітчана у місяць

 

зірка йде з водою

 

срібна Україну

 

срібло ллється

 

      Усно дайте відповіді на питання

▼ Які небесні світила зустрічаються у вірші? Як вони пов’язані між собою?

▼Як поет зображує у вірші маки, калину та Україну?

▼3 ким ототожнює Є. Гуцало зірку у своїй поезії?

 Виразно прочитайте вірш «Чарівники».

ЧАРІВНИКИ

Ніч — велика чарівниця!

Зчарувала звіра, птицю,

зчарувала всіх людей —

не побачиш їх ніде.

Не побачиш вітра в полі,

ні тополю на роздоллі,

ні метелика, ні бджілку,

ні в цвіту вишневу гілку...

Ранок — все відчарував:

сині квіти поміж трав,

і метелика, і бджілку,

і в цвіту вишневу гілку,

і баского вітра в полі,

і тополю на роздоллі,

всіх людей, і звіра, й птицю!..

Ніч — велика чарівниця,

та ще більший чарівник

ранок — щирий трудівник,

що і сам трудитись звик,

що до праці всіх розбудить,

хай то птиці, звірі, люди...

Два оці чарівники

в світі цім живуть віки.

Словникова робота.

Вчарувала — зачарувала.

Роздолля — широкий простір.

Баского вітра — рвучкого, швидкого, пружного вітра; зазвичай баскими бувають коні.

 Схарактеризуйте ніч за поезією. 

 Опишіть, як характеризується ранок, за допомогою яких художніх засобів він описується.                                                                                                          Про що говорить вживання автором зменшено-пестливих слів? 

Виразно прочитайте вірш «Журавлі високі пролітають...».


 Журавлі високі пролітають,

ледве видно птахів із землі

Журавлів я з вирію стрічаю

і прошу перо у журавлів.

Ставши над Дніпром зеленооким,

ставши над усміхненим Дніпром,

я прошу перо у них високе,

піднебесне в них прошу перо.

Хай з небес перо високе кинуть,

хай мене благословлять крилом,

щоб писалось слово журавлине

журавлиним з вирію пером.

Щоб воно до вирію літало,

журавлиний звідало політ,

та завжди із вирію вертало

до святої отчої землі...

 Словникова робота.

Вирій — теплі краї, де зимують птахи.

Звідало — відчуло.

  Чому автор називає журавлів «високими»?

Які почуття викликає у вас ця поезія?

▼ Знайдіть уривок, який, на вашу думку, найкраще розкриває тему смутку.

     Увага! 30.03 - контрольна робота!!!

Повторіть творчість Т.Шевченка, П.Тичини, Є.Гуцала.


Немає коментарів:

Дописати коментар