середа, 28 квітня 2021 р.

8 клас. Українська мова

 29.04.2021 . Тема. Повторення в кінці року.   Речення прості й складні, двоскладні й односкладні.

Шановні   восьмикласники!

Пригадайте й  усно дайте відповіді на запитання

1.     Які ознаки має просте двоскладне речення? Навести приклади двоскладних речень.

2.     Схарактеризувати прості односкладні речення.  

3.     Які речення називаються неповними?

4.     Розказати про другорядні речення.

5.     Сформулювати правила написання прикладок.

6.     Назвати види обставин і навести приклади речень з їх викорис­танням.

7.     Скласти речення з порівняльним зворотом і з'ясувати його роль у реченні.

1.      1. Прочитати текст. Визначити тип мовлення. Визначити вид тексту за емоційним забарвлен­ням (усно).

     Берег. Але чий він? Добре, коли це Кавказ і свої люди. А якщо знову севастопольська земля, яку зайняли фашисти? Що тоді? Стільки страждав він у морі, й потрапити знову в лапи ворога? О ні! Тільки не це. Павло ще знайде в собі силу кинутись у море і не датися до рук ворога живим. Невже його прибило назад до кримських берегів? Но­сило по морю, носило і раптом назад. Ох, як йому важко! Як боляче від усього цього! Що ж робити? Що? Не спи, капітане! Не спи! Уже земля близько. Там берег... (За В. Кучером).

- Погрупувати речення й записати в такій послідовності:

1) означено-особові;

2) узагальнено-особові;

3) безособові;

4) називні.

- Визначити в кожному реченні граматичну основу і пояснити, чим вона виражена.

      2. Переписати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Під­креслити підмет і присудок у кожному реченні.

      1. Народи наші як брати (М Познанська). 2. Наша сила сім'я єдина (Нар. творчість). 3. Гласність, критика і самокритика гарантія здоро­вого розвитку суспільства (3 газети). 4. Найкраща насолода, найвища радість життя відчувати себе потрібним і близьким людям (М. Горький). 5. Той день для нас як музика крилата (В. Сосюра). 6. Праця творчість (П. Попович).

     3.  Вибіркове письмо

- Виписати спочатку речення зі складеним іменним присудком, а потім — зі складеним дієслівним присудком. Пояснити, як во­ни утворюються.

- Підкреслити другорядні члени речення і з'ясувати, чим вони ви­ражені.

      1. Ясне сонце почало підніматися десь далеко за лісом (Панас Мирний). 2. Не той тепер Миргород, Хорол-річка не та (П. Тичина). 3. Уранці в неділю Улянка взяла кошик і пішла наламати кукурудзи (О. Донченко). 4. У льотчиків серце несхитне й тверде (М. Бажан). 5. Усе більше сутеніло, став накрапати дощ (О. Гончар). 6. Андрійко був повновидий, ясноокий, кучерявий (Марко Вовчок). 7. Іван був дев'ятнадцятою дитиною в гуцульській родині Палійчуків (М. Коцюбинський).

Немає коментарів:

Дописати коментар