понеділок, 21 березня 2022 р.

9 клас. Українська література

 22.03.2022. Тема. Т.Г. Шевченко - геніальний поет,   мислитель,  пророк національного відродження в Україні. Вісь неперервності історичного часу («До Основ̕яненка»).  Рання творчість. Перші поетичні твори баладного та елегійного жанрів («Причинна», «Думи мої…»).  ТЛ: послання

Ім'я Тараса Григоровича Шевченка відоме не тільки кож­ному українцеві, його знають та шанують в усьому світі. І це не перебільшення, адже пам'ятники Великому Кобзареві вста­новлені в США і Канаді, Румунії , навіть у далекій Австралії. Наш геніальній поет для багатьох народів є прикла­дом того, як треба любити свою Батьківщину й боротися за її щасливу долю.

Тисячі наукових творів написано про творчість Т. Г. Шев­ченка, десятки романів і повістей — про його життя. Існує навіть ціла галузь літературознавства — шевченкознавство. Мати у своїй колекції картини Шевченка чи навіть просто ескі­зи — велика честь для будь-якого художнього музею. Ось така людина народилася на нашій землі, і сьогодні ми розпочинає­мо більш детальне й систематичне знайомство із життям та творчістю великого поета, основоположника нової української літератури


Пригадайте прізвища людей, які сприяли викупові Шевченка з неволі. Що ви знаєте про міф, який говорить, нібито Шевченка викуплено з кріпацтва лише завдяки царській сім'ї? (Насправді деякі члени царської родини, не знаючи мети цього заходу, брали участь у лотереї, в якій розігрувався написаний Карлом Брюлловим портрет В. Жуковського — відомого російського пое­та й вихователя царевича.)


Творчість Шевченка — як вісь неперервності історичного часу, адже вона ввібрала в себе всі досягнення попередників, починаючи від біблійних пророків до Г. Сковороди, І. Кот­ляревського, Г.Квітки-Основ'яненка, М. Гоголя, поетів-романтиків. Яка ідейно-естетична цінність перших творів Шевченка? Це пора учнівства, чи одразу зрілість — з'ясуємо на сьогодніш­ньому уроці.



Що знаємо?  Запишіть!

1.     Кирилівка—село, де народився Т.Г. Шевченко

2.     9 березня 1814 року народився Т. Шевченко

3.     Батько поета був хліборобом, стельмахом, чумаком. Умів читати і писати

4.     Малий Тарас володів здібністю до маларства

5.     Іван Сошенко—художник. Друг Т. Шевченка

6.     22 квітня 1838р. талановитого кріпака Т. Шевченка викуплено з кріпацтва

7.     У 1843 році відбувся перший приїзд на Україну. Перед ним лежав розтерзаний, без хреста розіп'ятий край

8.     «Кобзар» було видано у 1840 році

9.     5 квітня 1847 рік—перший арешт Т.Шевченка

10. 1848 рік. Поетові всміхнулася крихта куцого щастя. Його взяли художником в наукову експедицію для вивчення Аральського моря

11. 1850 рік. Навколо пустеля, пісок і солона вода. Шевченка переведено в Новопетровське укріплення—на півострові Мангишлак

12. 1857 рік—надія, радість, щастя...крах. Шевченка відпустили. Через місяць арештували знову

13. 1858 рік—другий  приїзд на Україну

14. 1859 рік—третій  арешт

15. Поет помер 10 березня 1861 року

Рання творчість Т. Шевченка: твори і жанри

Жанри

Твори

Балади

«Причинна», «Утоплена», «Тополя»

Героїчні поеми

«Гайдамаки», «Гамалія»

Соціально-побутові поеми

«Катерина»

Вірші-послання

«До Основ'яненка»

Вірші-роздуми

«Думи мої, думи мої...»

Драми

«Назар Стодоля»


Літературна спадщина Шевченка — це збірка «Кобзар», 9 по­вістей, п'єса «Назар Стодоля», щоденник та листи. Основні мо­тиви ранньої творчості поета — сирітство і соціальна нерівність; трагічна доля жінки-покритки й розбещеність панів; героїчне минуле України; роль поета і поезії в суспільному житті. І це зрозуміло: Шевченко сумував за рідним краєм, у якому не був майже десять років, згадував чарівні українські казки, легенди й перекази, чудову природу, розповіді діда Івана про козаків та гайдамаків; пам'ятав і про свою сирітську долю, про панську несправедливість та жорстокість. І, звичайно ж, роздумував над тим, а кому й для чого потрібні його вірші, чи здатні вони щось змінити в житті поневоленого люду.

У ранніх творах Шевченко переважно схилявся до романти­ки, хоча досить міцною була й реалістична основа. Поета вабить незвичайне, яскраве, навіть таємниче, фантастичне; у стилі мови відчувається піднесеність, деяка розчуленість, сентименталь­ність; він захоплюється історичним минулим, а це якраз і є основ­ними рисами романтизму.

Виразно прочитайте вірш Т. Шевченка «До Основ'яненка».


  • Яким настроєм наповнена поезія? (Сумом за славним коза­цьким минулим.)

  • Яку надію висловлює поет? (Що слава повернеться, відро­диться Україна.)

  • Яке протиставлення вживається у творі і з якою метою? («Червоні жупани» — «обідрана» сирота; щоб показати минуле й теперішній стан українського народу.)

  • Яким чином основна думка поезії стосується Г. Квітки- Основ'яненка, котрому вона присвячена? (Шевченко закликає патріарха літератури, до слова якого прислухається, писати на злободенні теми, показувати для прикладу боротьбу козаків за свою свободу.)

  • Які рядки з поезії стали, на вашу думку, крилатими?

(Наша дума, наша пісня Не вмре, не загине. От де, люде, наша слава, Слава України!)

Робота над баладою «Причинна»

Балада—невеликий сюжетний віршований ліро-епічний твір про виняткову родинно-побутову, соціально-побутову подію, з драматично напруженим сюжетом, в якому наявні елементи фантастики.

Виразно  прочитайте баладу «Причинна».

 «Причинна».( Як пояснює тлумачний словник, причинна — та, якій «пороблено», «зроблено причину» — душевну хворобу).У Шевченка ж дівчину зроблено сновидою.

  • надрукована вперше в альманасі «Ластівка» Є. Гребінки.
  • ліричний відступ — монолог-молитва «Така її доля...», став народною піснею-романсом (музика композитора В. Заремби).
  • Позасюжетні елементи ( роздуми, описи, відступи)
  • Тема твору — розповідь про дівчину-красуню, яку ворожка зробила сновидою, щоб вона менше страждала від розлуки з коханим.
  • Головний мотив твору — торжество кохання над ворожими силами в природі: навіть смерть не спроможна розлучити закоханих, які возз’єдналися після неї).

Сюжет обирає автор - Розлука закоханих

Конфлікт у творі не розгорнутий і чітко не окреслений. Ми не можемо охарактеризувати героїв конкретно, не можемо точно вказати причину їх розлуки.

Реальні

Фантастичні

Дівчина

Малі діти, що повиринали з Дніпра

Козак

Мати

Ворожка

Русалоньки

Дівчата, що йдуть у поле жати

 

Образні засоби у творі (епітети: буйний вітер, карі очі, чорні хмари, коник вороненький тощо; порівняння: «кругом, як в усі, все мовчить», «І блідий місяць на ту пору із хмари де-де виглядав, неначе човен в синім морі, то виринав, то потопав»; персоніфікація: «шепочуть густі лози»)


Немає коментарів:

Дописати коментар