пʼятниця, 20 березня 2020 р.

7 клас. Українська мова


Тема. Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. 
   У «Етимологічному словнику» ( автор Циганенко) сказано, що прислівник, виявляється, є калькою латинського слова adverbium; ad– при, verbium – дієслово, тому прислівник найчастіше пояснює дієслово.                                        А тепер звернемось до історії прислівника. Слухайте уважно. Десь у XVII – XVIII ст. вживали назву не «прислівник», а «надглаголие», тобто «наддієслів’я». А назву прислівник першим вжив О. Партицький 1873 року. У його граматиці разом з назвою прислівника народилися назви іменник і прийменник.
Дуже то цікаве слово —
супроводить дієслово.
Це прислівник — так і зветься,
про кожну дію відізветься.
Достеменно все він знає
і оцінку власну має:
той працює гарно, добре,
швидко, вправно, своєчасно,
а той — погано і недобре,
і повільно, і невчасно.
А даєш йому питання:
Де? Коли? Наскільки? Як?
Чому? Навіщо? І для чого? —
Відповість тобі він так:
Там, тоді, тому і так,
пізно, вранці, тут, ніяк,
вгору, вниз і спросоння,
туди, сюди, попідвіконню...
На все відповідь він має,
про всі дії добре знає.
-Отже, прислівники служать засобом зв’язку речень у тексті, засобом підвищення виразності, образності мовлення).
Вправа.
Перепишіть словосполучення і з’ясуйте, з якими частинами мови вжиті тут прислівники .
Прокинутися     ( як? )  раптово,
падаючи      ( куди? )       додолу ,
приємний    ( наскільки? )     дуже,    
добре           ( як? )     дуже,   
забарвлений  ( якою  мірою? )    занадто,     
читання      ( яке? )     вголос.
        
Висновок. Прислівники утворюють словосполучення з різними частинами мови: з дієсловом, дієприслівником, дієприкметником, прикметником, іменником.
Прислівники, що вказують на ознаку дії, поєднуються з дієсловом або дієприслівником. Прислівники, що вказують на ознаку іншої ознаки, поєднуються з прикметником, дієприкметником або іншим прислівником. Прислівники, що вказують на ознаку предмета, поєднуються з іменниками.

Морфологічне дослідження.
Нам потрібно з’ясувати, яка найважливіша морфологічна ознака прислівника.
провідміняйте за відмінками прислівник голосно
визначте  рід і число прислівника тихо
-Який висновок ми можемо зробити? Яка найголовніша морфологічна ознака прислівника?
 (Прислівник- це незмінна частина мови. Прислівники не мають закінчень, а основа в них -  чиста.)
Прислівник – це самостійна незмінна частина мови, яка виражає ознаку дії або стану, ознаку іншої ознаки, рідше – ознаку предмета.

Синтаксична роль.
Ми з’ясуємо, яку ж синтаксичну роль можуть виконувати прислівники.
Дослідження-зіставлення.
Записати речення. Знайти прислівники і визначити, яким членом речення вони виступають. Підкреслити.
Мелодійно звучить рідна мова. З піснею кожному легко.  
Дорога ліворуч вела в царство лісу. Трепетно звучить рідна мова.
Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати поваги до себе. Споконвіку було Слово. (Старий Завіт)

Висновок: прислівники найчастіше виступають у реченнях обставинами, іноді виступають присудком в односкладних реченнях (коли вони виражають стан людини чи природи ), рідше виступають означенням.  

Гра «Доберіть прислівники».
 До дієслова треба дібрати зв’язані з ним прислівники (не менше семи). Записати.
Наприклад.
Говорити (як?) – зворушливо, коротко, щиро, натхненно, суворо, сердито, голосно, переконливо, правильно, швидко, дзвінко.
Дивитися (як) –
Працюємо  (як?де?)
Відпочиваємо (як?де?)
Виконувати (як?де?)
Розподільна робота
Розподілити прислівники відповідно до значення: до першої колонки записати прислівники, що виражають ознаку дії; до другої — ознаку предмета;  до третьої — ознаку іншої ознаки.
Розмовляти тихо, дуже високий, лагідно дивитися, жити поблизу,  кава по-віденськи, сказати спересердя, удвічі дешевий, стежина навпростець, писати грамотно, трохи гіркий, повернути ліворуч, надзвичайно талановитий, котлета по-київськи, виглядати молодо, доглядати дбайливо.
Підсумок  уроку
1.     Випишіть прислівник із кожної пари слів:
далеко, далеч;
охайний, охайно;
близький, близько;
рідина, рідко;
обов’язково, обов’язок;
тихе, тихо;
активне, активно.
  2.  Підкресліть першу літеру в кожному з виписаних слів .
- Яке слово утворилося?
-         Отож, яку частину мови ми називаємо прислівником?
-         Яким членом речення найчастіше виступають прислівники?
Шановні семикласики! Чекаю ваші відповіді на тестові завдання з теми "Дієприслівник" !!!

2 коментарі:

  1. Антоніна Миколаївна, я дуже прошу вас написати свою електронну адресу. Тому, що я всього навсього не зможу вам надіслати завдання

    ВідповістиВидалити
  2. Антоніна Миколаївна, дайте будь ласка свою електронну пошту.

    ВідповістиВидалити