Тема. Прислівник:
загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
У «Етимологічному словнику» ( автор Циганенко) сказано,
що прислівник, виявляється, є калькою латинського слова adverbium; ad– при, verbium – дієслово, тому прислівник найчастіше пояснює
дієслово. А тепер
звернемось до історії прислівника. Слухайте уважно. Десь у XVII – XVIII ст.
вживали назву не «прислівник», а «надглаголие», тобто «наддієслів’я». А назву прислівник першим вжив О.
Партицький 1873 року. У його граматиці разом з назвою прислівника народилися
назви іменник і прийменник.
Дуже то цікаве слово —
супроводить дієслово.
Це прислівник — так і зветься,
про кожну дію
відізветься.
Достеменно все він
знає
і оцінку власну має:
той працює гарно,
добре,
швидко, вправно,
своєчасно,
а той — погано і
недобре,
і повільно, і
невчасно.
А даєш йому питання:
Де? Коли? Наскільки?
Як?
Чому? Навіщо? І для
чого? —
Відповість тобі він
так:
Там, тоді, тому і так,
пізно, вранці, тут,
ніяк,
вгору, вниз і
спросоння,
туди, сюди,
попідвіконню...
На все відповідь він
має,
про всі дії добре
знає.
-Отже,
прислівники служать засобом зв’язку
речень у тексті, засобом підвищення виразності, образності мовлення).
Вправа.
Перепишіть словосполучення і з’ясуйте, з якими частинами мови вжиті тут прислівники .
Прокинутися ( як? ) раптово,
падаючи ( куди? ) додолу ,
приємний ( наскільки? ) дуже,
добре ( як?
) дуже,
забарвлений ( якою мірою? )
занадто,
читання ( яке? )
вголос.
Висновок. Прислівники утворюють словосполучення з різними частинами мови: з дієсловом,
дієприслівником, дієприкметником, прикметником,
іменником.
Прислівники, що вказують на ознаку дії, поєднуються з дієсловом або дієприслівником.
Прислівники, що вказують на ознаку
іншої ознаки, поєднуються з прикметником, дієприкметником або іншим прислівником. Прислівники, що вказують на
ознаку предмета, поєднуються з іменниками.
Морфологічне
дослідження.
Нам потрібно з’ясувати, яка найважливіша морфологічна ознака прислівника.
провідміняйте
за відмінками прислівник голосно
визначте рід і число прислівника тихо
-Який
висновок ми можемо зробити? Яка найголовніша морфологічна ознака прислівника?
(Прислівник- це незмінна частина
мови. Прислівники не мають закінчень, а основа в них - чиста.)
Прислівник – це самостійна незмінна
частина мови, яка виражає ознаку дії або стану, ознаку іншої ознаки, рідше –
ознаку предмета.
Синтаксична
роль.
Ми з’ясуємо, яку ж синтаксичну роль можуть
виконувати прислівники.
Дослідження-зіставлення.
Записати речення. Знайти прислівники і визначити, яким членом речення вони
виступають. Підкреслити.
Мелодійно звучить рідна мова. З піснею кожному легко.
Дорога ліворуч вела в царство лісу. Трепетно
звучить рідна мова.
Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати
поваги до себе. Споконвіку було Слово. (Старий
Завіт)
Висновок: прислівники найчастіше виступають у реченнях обставинами, іноді виступають
присудком в односкладних реченнях (коли вони виражають стан людини чи природи ),
рідше виступають означенням.
Гра «Доберіть
прислівники».
До дієслова треба дібрати зв’язані з
ним прислівники (не менше семи). Записати.
Наприклад.
Говорити (як?) – зворушливо, коротко, щиро, натхненно, суворо, сердито, голосно, переконливо,
правильно, швидко, дзвінко.
Дивитися (як) –
Працюємо
(як?де?)
Відпочиваємо (як?де?)
Виконувати (як?де?)
Розподільна робота
Розподілити прислівники відповідно до значення: до першої колонки записати прислівники, що виражають ознаку дії; до другої — ознаку предмета; до третьої — ознаку іншої ознаки.
Розподілити прислівники відповідно до значення: до першої колонки записати прислівники, що виражають ознаку дії; до другої — ознаку предмета; до третьої — ознаку іншої ознаки.
Розмовляти тихо,
дуже високий, лагідно дивитися, жити поблизу, кава по-віденськи, сказати спересердя, удвічі дешевий, стежина навпростець, писати грамотно, трохи гіркий, повернути
ліворуч, надзвичайно талановитий, котлета по-київськи, виглядати
молодо, доглядати дбайливо.
Підсумок уроку
1. Випишіть прислівник із кожної пари слів:
далеко, далеч;
охайний, охайно;
близький, близько;
рідина, рідко;
обов’язково, обов’язок;
тихе, тихо;
активне, активно.
2.
Підкресліть першу літеру в кожному з виписаних слів .
- Яке слово утворилося?
-
Отож, яку частину мови ми
називаємо прислівником?
-
Яким членом речення найчастіше
виступають прислівники?
Шановні семикласики! Чекаю ваші відповіді на тестові завдання з теми "Дієприслівник" !!!
Шановні семикласики! Чекаю ваші відповіді на тестові завдання з теми "Дієприслівник" !!!
Антоніна Миколаївна, я дуже прошу вас написати свою електронну адресу. Тому, що я всього навсього не зможу вам надіслати завдання
ВідповістиВидалитиАнтоніна Миколаївна, дайте будь ласка свою електронну пошту.
ВідповістиВидалити