четвер, 16 квітня 2020 р.

6 клас. Українська література


16.04.2020. Тема. Викривальна й повчальна спрямованість байок письменника «Муха й Бджола», «Жаба й Віл».

Повторюємо!
— Що таке байка?
— Які її основні ознаки?
— Яку назву має повчальний висновок у байці?
— Що таке алегорія?
— Чим гумор відрізняється від сатири?
— Чому байку називають ліро-епічним твором?
      Виберіть з-поміж прислів'їв ті, які співзвучні з головною думкою байки „Щука”, запишіть .
■ Чия сила, того й правда.
■ Дружній череді вовк не страшний.
■ Слова ласкаві, та думки лукаві.
■ До роботи плачучи, а до танців скачучи.
■ Ангельський голосок, та чортова думка.
■ Хоч пироги пісні, та слова масні.
■ На язиці медок, а на думці — льодок.
■ Говорить прямо, а робить криво.
■ Не слова красять людину, а добрі діла.
Робота з підручником.
Виразно  і вдумливо прочитайте байку  „Жаба і Віл”.
Прослухайте байу за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=A4zHzKfzaTc

Цю байку можна назвати п'єсою в мініатюрі, адже вона побудована у формі діалогів, які активізують розповідь.
Мораль „найлучче жити, як милосердний Бог дає” — висловлена автором лаконічно, дотепно і мудро.
У повчанні-кінцівці Леонід Глібов наголошує на правдивості того, що відбулося, — „ніде правди діти”.
У байці вжито також риторичні вигуки („Який здоровий, моя ненько!”, „От будуть жаби дивуваться”), пестливі слова фольклорного походження („сестриця”, „голубонько моя”), відступ-коментар („Вигадлива була!”) тощо.
Проаналізуйте !
— Чим займалася Муха в садку, а чим — Бджола?
— Як і чому змінюється настрій Мухи впродовж спілкування із Бджолою?
— Як ставиться Муха до того, що її скрізь зневажають? Підтвердіть свої думки рядками з байки.

Виразно і вдумливо прочитайте байку  „Муха і Бджола”.
Прослухайте байу за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=ol5CrCymi0c
Нагадую! Однією з прикмет байки є алегорія, тобто наділення тварин, рослин, предметів і явищ природи рисами людського характеру. Читаючи байку „Муха і Бджола”, ми розуміємо, що в ній письменник має на увазі не комах, а людей — лінивих, як Муха, чи працьовитих, як Бджола.
Останні три рядки байки „Муха і Бджола” є ніби висновком, що повчає читача.
Нагадую! Повчальний висновок у байці називають мораллю. Мораль є однією з ознак байки.
Поясніть головну думку кожної байки та алегоричні образи.
Узагальнення.
Відгадайте загадки  „Упізнай героя байки”.
• Сірий, та не вовк,
Довговухий, та не заєць,
З копитами, та не кінь.
• Смугаста, зубаста,
По воді шугає, рибок шукає.
• Руда, руда рудиться,
Рудим хвостом гордиться.
В неї шуба найпишніша,
В неї вдача найхитріша.

1.     Скласти сенкан до слова „байка”.
Орієнтовний сенкан.
Байка.
Прозова, віршова.
Висміює, розповідає, виховує.
Невеликий повчальний твір.
Жанр.
 2.  Скласти й записати в зошитах  цитатний план байок «Жаба й Віл»,  «Муха й Бджола». Надіслати фотозвіт на електронну адресу (antoninalasenko32@gmail.com).  Пишіть, будь ласка, своє прізвище!!!

Немає коментарів:

Дописати коментар