16.04.2020. Тема. Викривальна й повчальна спрямованість
байок письменника «Муха й Бджола», «Жаба й Віл».
Повторюємо!
— Що таке
байка?
— Які її
основні ознаки?
— Яку назву
має повчальний висновок у байці?
— Що таке
алегорія?
— Чим гумор
відрізняється від сатири?
— Чому байку
називають ліро-епічним твором?
Виберіть
з-поміж прислів'їв ті, які співзвучні з головною думкою байки „Щука”, запишіть
.
■ Чия сила, того й правда.
■ Дружній череді вовк не страшний.
■ Слова ласкаві, та думки лукаві.
■ До роботи плачучи, а до танців скачучи.
■ Ангельський голосок, та чортова думка.
■ Хоч пироги пісні, та слова масні.
■ На язиці медок, а на думці — льодок.
■ Говорить прямо, а робить криво.
■ Не слова красять людину, а добрі діла.
Робота з підручником.
Виразно і вдумливо прочитайте
байку „Жаба і Віл”.
Прослухайте байу за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=A4zHzKfzaTc
Цю байку можна назвати п'єсою в мініатюрі, адже вона побудована у
формі діалогів, які
активізують розповідь.
Мораль — „найлучче жити, як милосердний Бог дає” — висловлена автором
лаконічно, дотепно і мудро.
У повчанні-кінцівці Леонід Глібов наголошує на
правдивості того, що відбулося, — „ніде правди діти”.
У байці вжито також риторичні вигуки („Який здоровий, моя ненько!”, „От
будуть жаби дивуваться”), пестливі слова фольклорного походження („сестриця”,
„голубонько моя”), відступ-коментар („Вигадлива була!”) тощо.
Проаналізуйте !
— Чим займалася Муха в садку, а чим — Бджола?
— Як і чому змінюється настрій Мухи впродовж спілкування із Бджолою?
— Як ставиться Муха до того, що її скрізь зневажають? Підтвердіть свої
думки рядками з байки.
Виразно і вдумливо прочитайте
байку „Муха
і Бджола”.
Прослухайте байу за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=ol5CrCymi0c
Нагадую! Однією з прикмет
байки є алегорія, тобто наділення тварин,
рослин, предметів і явищ природи рисами людського характеру. Читаючи байку
„Муха і Бджола”, ми розуміємо, що в ній письменник має на увазі не комах, а
людей — лінивих, як Муха, чи працьовитих, як Бджола.
Останні три рядки байки „Муха і Бджола” є ніби висновком, що повчає
читача.
Нагадую! Повчальний
висновок у байці називають мораллю. Мораль є
однією з ознак байки.
Поясніть головну думку кожної
байки та алегоричні образи.
Узагальнення.
Відгадайте загадки „Упізнай героя байки”.
• Сірий, та не вовк,
Довговухий, та не заєць,
З копитами, та не кінь.
• Смугаста, зубаста,
По воді шугає, рибок шукає.
• Руда, руда рудиться,
Рудим хвостом гордиться.
В неї шуба найпишніша,
В неї вдача найхитріша.
1.
Скласти сенкан до слова
„байка”.
Орієнтовний
сенкан.
Байка.
Прозова, віршова.
Висміює, розповідає, виховує.
Невеликий повчальний твір.
Жанр.
2. Скласти й записати в зошитах цитатний план байок «Жаба
й Віл», «Муха й Бджола». Надіслати фотозвіт на електронну адресу (antoninalasenko32@gmail.com). Пишіть, будь ласка, своє прізвище!!!
Немає коментарів:
Дописати коментар