07.04.2020. Тема. Володимир Дрозд. «Білий кінь
Шептало» Проблема свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності та мрії,
людини в суспільстві, її знеосіблення. Алегоричність образу
коня Шептала.
Алегорія - (гр. allegoria — iносказання) обpаз, в якому все зобpаження має пеpеносне
значення…
Усе оповідання можна вважати алегорією, зміст якої — зображення епохи
тоталітарного режиму, що знищував у людей жагу до вільного життя.
У центрі оповідання — білий кінь.
Чому саме білий?
Для зображення особи, яка
пристосовується до обставин, зраджує самого себе, письменник використав образ
білого коня. Це не випадковість: саме контраст сакрального змісту образу та
його життя у творі працює на розкриття ідеї оповідання.
На такому самому контрасті
побудовано й словосполучення «Білий кінь Шептало»: поряд з гордим білим конем —
ім’я, яке може належати лише боягузу та пристосуванцю. Зрозуміло, що походить
воно від слів «шепіт», «шептати», «притишений», «приглушений».
У творі дуже багато алегоричних образів.
Наприклад:
Батіг, віжки, недогнуздок, сильна рука, табун, гурт, загорожі, бригадне
стовпище — натякають на форму правління — тоталітарну владу.
Батіг — символ рабської покори, страху, пригнічення особистості,
підневільного становища, приниження гідності.
Стайня — алегоричний образ тогочасної тоталітарної системи.
Бригадне стовпище — зібрання знеособлених персоналій, «гвинтиків» системи.
Білий кінь — алегорія непересічної людини, яка не хоче приймати рабську
долю, бути «як усі», опирається «сірій» буденності, але зазнає поразки в цій
боротьбі.
Небо, вітер, вогкість, міцні пахощі лугових трав і молодого сіна — алегорія
волі.
За допомогою алегоричних образів письменнику вдалося правдиво відтворити
вплив епохи тоталітарного режиму на особистість, її поведінку, погляди,
світосприйняття, місце в суспільстві. Ця жахлива епоха наче зомбувала людину,
відбиваючи в неї бажання жити й розвиватися вільно, самостійно, без принижень
та знущань.
Робота з текстом.
Проаналізуйте внутрішнє мовлення
Шептала. Знайдіть докази того, що замість засудження поведінки Степана, кінь
намагається його виправдати. — («Степанова добрість, Степан ніколи не вб’є його, ніколи не посилає на
важку роботу, Степан терпить»,— ці позитивні характеристики ворога є
підтвердженням спроб його виправдати. «Степан справді буває дуже злий. Немов
щось находить на нього, але з ким цього не трапляється, та ще при такій службі.
Скільки нас на одні плечі...».)
Знайдіть у тексті твору цитати,
що свідчать про сліпу відданість коня Степану, випишіть їх.
Зачитайте слова, що свідчать про
ознаки духовної деградації коня.
Знайдіть слова, що натякають на
розбіжність між високою самооцінкою героя, гідного поваги, і його низькою
соціальною роллю.
У яких словах автор показує
негативний вплив суспільства на внутрішній світ героя, його вольову сферу
Як автор говорить про самообман,
до якого вдається кінь, про те, як Шептало пристосовується до обставин?
Прокоментуйте назву твору, даючи відповіді
на запитання.
Чому кінь має білий колір? (Білий колір – це символ свободи, незалежності, впевненості в своїх силах, ознака
елітарності, винятковості, унікальності.)
Про що говорить ім’я коня? Чому автор
назвав його саме так?
Кого змалював письменник в образі коня?
Прочитайте слова, які письменник узяв за епіграф до оповідання. Як вони
розкривають зміст твору?
Аналіз змісту твору.
З’ясуйте, у чому полягає порушена
автором проблема знеособлення людини в суспільстві. Виберіть у творі епізоди,
які розкривають цю проблему. Позначте олівцем цитати, у яких подано риси
характеру Шептала.
Проблемне питання.
Яку роль відіграють в оповіданні описи довкілля?
Творче завдання.
Складіть інформаційне гроно «Шептало».
До уроку позакласного читання прочитайте
повість Івана Сенченка «Діамантовий берег» (скорочено).
Немає коментарів:
Дописати коментар